4 studente, fondatoare ale start-upului Rhythm Touch, au creat brățara care ajută persoanele cu deficiențe de auz să „simtă” sunetele

Iulia Bara, Mărioara Mihali, Ioana Popa și Cătălina Rizel, fondatoarele start-upului Rhythm Touch

Pentru prima dată în România, persoanele cu deficiențe de auz pot „simți” filmele și spectacolele. Iulia Bara, Mărioara Mihali, Ioana Popa și Cătălina Rizel, studente la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Universității Tehnice din Cluj și fondatoare ale start-upului Rhythm Touch, au creat o brățară care transformă sunetele în vibrații percepute pe piele, oferind astfel persoanelor cu deficiențe de auz o nouă modalitate de a experimenta muzica și sunetele din jur.

Acest sistem inovator le permite să trăiască intens ritmul muzicii, dialogurile și efectele sonore ale unui film sau spectacol, oferindu-le o experiență senzorială unică. După succesul de la festivalul UNTOLD 2024, unde persoanele cu deficiențe de auz au avut ocazia să simtă muzica live prin intermediul dispozitivelor Rhythm Touch, tehnologia este acum implementată în premieră la Cinema Teatru „Florin Piersic” din Cluj. Astfel, acesta devine primul spațiu cultural din țară care le oferă persoanelor cu deficiențe de auz o astfel de experiență.

„Reușitele lor le plasează, în viziunea noastră, la categoria startup-urilor cu potențial de unicorn”, spune Bianca Muntean, manager și fondator Transilvania IT Cluster, care a ajutat startup-ul să materializeze conceptul. De asemenea, chipa a câștigat Marele Premiu în finala Innovation Labs 2024, desfășurată pe 28 mai la Universitatea Politehnică din București. 

Pentru că ne-am dorit să aflăm mai multe despre idee, procesul de dezvoltare și impactul pe care îl poate avea Rhythm Touch asupra comunității, i-am adresat câteva întrebări Iuliei Bara, una dintre fondatoare:

Cum v-a venit ideea de a transforma sunetele în vibrații și ce v-a inspirat să creați Rhythm Touch?

Ideea s-a născut în cadrul hackathonului Polihack la care am participat în decembrie 2023, unde am avut la dispoziție 48h să construim o soluție pe tema “Inclusive Innovation: Bridging Gaps Over a Diverse World”. Ne-am gândit la persoane cu deficiențe de auz, pentru că avem o cunoștință căreia îi place să „asculte” muzică: se uită la videoclipurile melodiilor, însă tot ce poate ea să facă este să imite dansul, mimica, gesturile.

În același timp, ne-am dat seama că oamenii, atunci când se gândesc la persoane cu deficiențe de auz, vor să vină cu soluții tehnice, care să îi ajute să facă lucrurile în același fel ca noi. Însă nimeni nu se gândește la o modalitate de a contribui ca ei să aibă experiențe mai frumoase. Să aibă șansa să experimenteze bucuria și frumusețea unui concert, a unui festival sau a unui film nu la fel ca noi, cei care auzim, ci împreună cu noi, fără nicio barieră.

Așa s-a născut Rhythm Touch, din dorința de a transforma incluziunea persoanelor cu deficiențe de auz într-o normalitate și pentru ca acești oameni minunați să poată simți ceea ce noi auzim.

Ce reacții v-au impresionat cel mai mult din partea persoanelor care au testat brățara?

Pe fețele tuturor care au testat pentru prima dată s-a ivit un zâmbet. Are ceva acel zâmbet, o curiozitate, o uimire, o puritate care pe noi ne-au impresionat mereu la fel de mult. Am citit în el bucuria lor de a experimenta ceva nou, diferit și creat pentru ei. Iar momentul cel mai important a fost atunci când cunoștința de la care a plecat tot proiectul a testat pentru prima dată brățara la un concert și am văzut reacția ei: a schițat același zâmbet de care ziceam, a început să danseze și să se bucure de concert, iar starea ei de spirit s-a schimbat radical. La final, a întrebat când va putea să o testeze din nou.

Ce planuri aveți pentru dezvoltarea Rhythm Touch în viitor? Vă gândiți la noi aplicații ale acestei tehnologii?

Rhythm Touch a plecat din dorința de a face bine și de a aduce o schimbare în felul în care comunitatea persoanelor cu deficiențe de auz este „primită” în societate, iar pe parcurs ne-am dat seama că putem îmbina asta cu ideea unui business. Participând la programele de incubare Innovation Labs și FIX Cluj am avut instrumentele necesare să punem această idee în practică.

Din punct de vedere tehnic, ceea ce avem în momentul de față este un prototip, care are nevoie de îmbunătățiri atât pe partea tehnică, dar și pe partea de design. Lucrăm la o nouă versiune care va include aceste îmbunătățiri și, desigur, avem deja în minte noi aplicații ale tehnologiei pe care ne dorim să le exploatăm curând.

Din punct de vedere al dezvoltării ca business, ne dorim să încheiem parteneriate cu festivaluri, concerte, cinematografe, teatre și alte spații culturale, pentru a transforma incluziunea într-o normalitate și comunitatea persoanelor cu deficiențe de auz să aibă șansa să se bucure de o brățară Rhythm Touch la fiecare dintre aceste evenimente.


Pe parcursul lunii februarie 2025, în fiecare săptămână, un film sau un eveniment va fi accesibilizat cu ajutorul tehnologiei Rhythm Touch, oferind o nouă dimensiune participării la actul cultural pentru persoanele cu deficiențe de auz. Un număr limitat de bilete gratuite este disponibil pentru această categorie de spectatori, în limita locurilor disponibile.

Pentru a beneficia de această oportunitate, persoanele cu deficiențe de auz interesate sunt invitate să urmeze câțiva pași: să urmărească pagina oficială Rhythm Touch pe Instagram, să verifice programul săptămânal al filmelor sau evenimentelor accesibilizate și să-și rezerve biletul gratuit printr-un mesaj privat pe Instagram.

Sursă imagine cover: pagina de Facebook Rhythm Touch.

Știm cât de mult bine pot face veștile bune și exemplele pozitive, așa că îți aducem săptămânal în centrul atenției modelele de performanță, Încredere și Inspirație din România Performantă.

Ajută-ne și tu, spunându-ne: ce om, companie, produs sau serviciu din România crezi că este remarcabil? Ce model excepțional ai descoperit și ai vrea să afli mai multe despre el? Despre cine crezi că merită să scriem și ce ai vrea să-l întrebăm?

Distribuie

Spune ce crezi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Abonează-te la newsletterul PozitiVești