Robert Graur, fondatorul DjSuperStore – cea mai cunoscută companie specializată în vânzarea și închirierea de echipamente pentru DJ din România – lansează FOMO – Festival of Modern Owners, cel mai mare festival din țară dedicat antreprenorilor și intraprenorilor moderni, freelancerilor și creativilor.
Evenimentul, care va avea loc între 21 și 25 mai în București, reunește peste 70 de speakeri internaționali și locali, printre care Jason Derulo, Steven Bartlett, Sara Al Madani, Simon Squibb sau Ari Scott. Mai mult, oferă o experiență complet diferită de o conferință clasică – fără prezentări și discursuri pregătite în avans, ci cu discuții reale, oneste din care ai ce să iei cu tine când pleci acasă, pe teme precum branding, investiții, educație, AI, fintech, content, strategie de business sau comunicare digitală.
Mai multe aflăm chiar de la Robert, inițiator al ideii și antreprenor, într-un interviu din care reiese de ce FOMO nu e doar un eveniment, ci un spațiu dedicat educației antreprenoriale, schimbului de idei și învățării practice.
Cum explici conceptul de Modern Owners pe înțelesul oricărui antreprenor din România?
MO este antreprenorul modern, care nu doar face business din pasiune, ci care știe ce e important pentru el în business. Care creează sisteme de business funcționale, care știe să delege și să recruteze. Care poate lucra eficient în echipe și cu colaboratori. Un MO știe că o afacere nu este doar despre idee, ci despre implementare. Știe că nu le știe pe toate și alege să aibă colaboratori, experți pe fiecare domeniu al businessului. Acel antreprenor care se uită la responsabilități și la livrabile în loc de timpul petrecut la birou și care schimbă modul de control al echipei în încredere și transparență. Imposibil, nu? 🙂
Ce a stat la baza deciziei de a crea comunitatea Modern Owners și, mai apoi, festivalul FOMO?
Modern Owners s-a născut din dorința de a construi un ecosistem unde oamenii de business pot crește și împreună, și autentic. FOMO a fost pasul firesc: un spațiu fizic, vibrant, unde să celebrăm această schimbare de paradigmă.
Antreprenoriatul este în prima fază despre oameni. E nevoie ca antreprenorii să se simtă înțeleși, nu evaluați. Am trăit, ca mulți alții, presiunea de a performa, de a „reuși” conform unor standarde rigide. Antreprenoriatul este despre sisteme, exceluri, disciplină și despre consecvență, dar, la final, e important să știi și să vezi că nu ești singur, și că problemele cu care te confrunți tu acum și la care ai impresia că nu ai nicio soluție le au și alții, și poți învăța din experiențele lor. În același timp, la FOMO aducem experți, care cunosc foarte bine fiecare detaliu în fiecare zonă de interes și ai ocazia să îi vezi răspunzând la întrebări.
Tu trăiești printre antreprenori care vor să facă lucrurile altfel. Ce observi că fac concret aceștia ca să se adapteze la schimbările rapide (tehnologice, economice, sociale) de la nivel global și local?
Observ o deschidere extraordinară spre colaborare. Nu mai există frica de a împărți idei. Văd oameni care acceptă că nu pot controla tot, dar pot rămâne flexibili. Sunt atenți la echipe, la impactul pe termen lung, la cum se simt oamenii în businessul lor, nu doar ce produc. Devin procedurali, își pun limite clare cu clienții, cunosc foarte bine valoarea pe care o aduc pe piață prin serviciile sau produsele lor, și atunci pot progresa mai rapid. Vorba românească „Clientul nostru, stăpânul nostru” nu mai merge. Ani de zile, ne-a făcut să ne pierdem încrederea în noi și să livrăm peste ce putem, din frică să nu pierdem clienți. Un MO nu face asta.
Din experiența personală, cum poate un antreprenor să-și schimbe relația cu frica de eșec pentru a o transforma dintr-o barieră într-o sursă de învățare și de creștere?
Ne concentrăm prea mult pe reușită și prea puțin pe înțeles. Din punctul meu de vedere, frica este doar un indicator, care mai departe e important să fie exploatat. Frica de ce? Eșec? De ce zice lumea? Că o să fie necesar să muncești de 3 ori mai mult? De multe ori, antreprenorii sau cei care își doresc să înceapă o afacere se opresc la primul nivel. „Mi-e frică.” Dar nu merg mai departe să vadă despre ce e vorba și ce pot face. De ce ai avea nevoie ca să nu-ți mai fie frică? Sunt multe necunoscute în antreprenoriat, dar ca să începi sau ca să avansezi de acolo de unde ești, ai nevoie să începi. Și asta nu e doar ceva spus din cărți. Ci să aduni tot ce știi acum că ai nevoie și să stabilești un punct de start. Nu o să fie niciodată perfect, pentru că antreprenoriatul te pune în contexte pe care nu ai cum să le scrii pe foaie înainte de a începe. Deci, pornește cu ceva și înveți pe drum. Legat de ce am spus, reușita versus înțeles sau învățare, ce ar fi minunat este să documentezi procesul și să vezi ce, unde și cum poți îmbunătăți pentru data viitoare.
Prin ce anume vă diferențiați de modelele tradiționale de educație antreprenorială (MBA, cursuri clasice) sau de rețelele de business convenționale?
După cum spuneam, antreprenoriatul este despre oameni, în primă fază. Și businessul se poate dezvolta doar cât poate antreprenorul. Pe lângă excel și proceduri clare, este despre cum să faci să poți. Limitările antreprenorilor, în prima fază, țin de mindset. Să îți vezi rolul, să ți-l înțelegi și să știi ce ai de făcut mai departe. Nu ești și nu ai fost niciodată singurul în situația asta. Toți antreprenorii trec pe aici. Welcome.
Ce aducem noi în plus este dorința de a crea learningul peer-to-peer. De la oameni ca tine, care se confruntă acum cu aceleași probleme și de la care poți auzi perspective și experiențe noi. Felul în care livrăm informația este, din nou, un diferențiator. Nu sunt prezentări PowerPoint neapărat, ci interviuri și discuții libere între speakeri și participanți, iar speakerii noștri sunt antreprenori, nu experți în public speaking, ceea ce face ca informația livrată să fie autentică.
De ce crezi că este atât de dificilă vulnerabilitatea în mediul de business atunci când, în mod paradoxal, e atât de esențială pentru creștere?
Pentru că am fost educați să o asociem cu slăbiciunea. Dar vulnerabilitatea înseamnă, de fapt, curaj. În momentul în care ești vulnerabil, nu mai ascunzi nimic și în momentul în care nu mai ascunzi nimic, nu mai ai nimic de protejat. Când îți dai seama de asta, lucrurile se schimbă major în abordarea pe care o poți avea pentru business. Atunci îți va crește și încrederea în tine, în forțele tale, vei putea să pui limite, atât ție, cât și partenerilor și clienților, și vei putea construi orice, sustenabil, atât în business cât și în viață.
De ce ați ales să construiți FOMO ca un festival și nu o conferință clasică? Dincolo de diversitatea activităților, ce tip de experiență vizați? Ce v-a motivat să aduceți speakeri precum Jason Derulo, Grasu XXL, Cătălin Preda?
Antreprenoriatul este un stil de viață. O conferință poate inspira, dar un festival creează energie colectivă. Nu este doar despre vânzări, marketing sau finance. Este despre oameni, cu oameni. Ca să înțelegi vibe-ul, trebuie să vii. Ai ocazia să vezi cum gândesc antreprenori ca tine, care au reușit, poți să auzi părerea experților și poți avea în fața ta pe scenă antreprenori internaționali de top, care răspund la întrebări despre cum văd ei lucrurile, despre cum au făcut ei ca să reușească.
Aici vorbim de nume mari – Jason Derulo, care vine să vorbească despre business, nu să cânte. Steven Bartlett, gazda The Diary Of A CEO, cel mai ascultat podcast din lume. În același timp, sunt peste 60 de antreprenori români, care răspund la întrebări live, fără prezentări, fără nimic pregătit. Chiar e o experiență unică.
Ne-am uitat la ce întrebări au antreprenorii în 2025 – nu doar la ce e „cool”. Jason Derulo, de exemplu, nu e acolo pentru partea artistică, ci pentru cum a construit un business profitabil. La fel și Grasu XXL sau Cătălin Preda – vorbim despre succes, despre focus, performanță și echilibru. Am vrut să creăm punți între lumi aparent diferite, dar care pot învăța unele de la altele.
Cum abordați nevoile și provocările acestei noi generații de antreprenori care are o viziune diferită asupra muncii și succesului, comparativ cu generațiile anterioare?
Ascultând. Generația asta vrea mai puțină formă și mai multă esență. Nu vor discursuri formale, ci povești reale. Nu caută validare, ci conexiune. Tocmai de aceea, selecția speakerilor reflectă diversitatea asta: de la fondatori de branduri de succes la artiști, sportivi, creatori de comunități. Nevoile sunt variate, de aici și ideea de formate.
FOMO este un vârf de lance pentru comunitatea Modern Owners. Ce rol joacă FOMO, concret, în creșterea și activitatea continuă a comunității?
E vârful de lance, dar și o reîncărcare de energie. Pentru zona în care vrem să activăm, FOMO crește awareness-ul și este un wake up call pentru antreprenoriat. Nu se face educație, 5 zile pe an și ajungi un MO de succes. Imediat după FOMO, vom anunța restul evenimentelor și programelor de educație antreprenorială prin care poți face primul pas. După cum știi deja, învățarea și educația la antreprenori e un proces continuu și avem dezvoltat ecosistemul acesta de educație pentru a aduce mai multă claritate în zona de educație alternativă și un tone of voice aliniat cu valorile și principiile noii generații de antreprenori.
Cum vă asigurați că momentele de inspirație de pe scenă se pot traduce în pași concreți și sustenabili în viața și afacerile participanților după încheierea evenimentului?
Ce e important pentru noi este să arătăm că se poate și să poți vedea perspective noi de la antreprenori care au reușit, jucând același joc. Pașii concreți îi poate lua fiecare, fie că e vorba de curajul de a cere ajutor, de a se întâlni cu alți antreprenori și de a dezvolta colaborări viitoare, până la a vedea de la experți modele de cum se fac lucrurile.
În ceea ce privește speakerii internaționali, nu e doar o poveste motivațională, ci să vezi perspective diferite despre cum se întâmplă lucrurile. Antreprenoriatul este un mod de gândire și un stil de viață, și să ai ocazia să auzi și să vezi cum gândesc oameni ca Jason Derulo, Steven sau Sara mi se pare important pentru dezvoltarea ta personală și ca antreprenor.
Cu ce sentiment predominant sau stare de spirit ți-ai dori să plece oamenii de la festival?
FOMO poate însemna altceva pentru fiecare dintre noi. Pentru participanți, ne dorim să își dea seama că nu sunt singuri, că toți antreprenorii trec prin aceleași probleme, să vadă că se poate și să aibă mai multă încredere în ei, să ceară ajutor, să lucreze eficient, să descopere pentru ce fac ceea ce fac, să găsească soluții de a o face mai bine și să reușească să își atingă obiectivele.
Care au fost dificultățile pe care le-ați întâmpinat în pregătirea FOMO 2025 și ce ai învățat din acest proces?
Multe. De la logistică la buget, de la echilibrarea conținutului cu experiența. Am învățat că autenticitatea nu trebuie sacrificată pentru amploare. Personal, sunt copleșit de sprijinul pe care îl avem de la speakerii români, energia cu care s-au implicat în proiect și bucuria pe care o au să participe. Încrederea pe care o au în noua generație de antreprenori și felul în care vor să se implice și să îi ajute. E copleșitor și le mulțumesc, total. Sigur, fiind un proiect nou, avem de învățat și noi multe, dar cu siguranță experiența avută în ultimele 6 luni se va regăsi în evenimentele din anii următori.
Robert, ce ai dori să le transmiți celor care cochetează cu ideea de a participa la festival sau de a se alătura comunității Modern Owners?
Nu e nevoie să fii „gata” sau „perfect”. E nevoie doar să fii deschis. Vino pentru oameni, pentru idei, pentru întrebări. Și pleci cu răspunsuri, conexiuni și o nouă perspectivă.
***
Dacă vrei să participi la Festival of Modern Owners, îți poți achiziționa biletul aici. Prețul* pentru o zi este de 89 euro, cel pentru 3 zile (21-23 mai) e de 49 euro, iar cel pentru toate cele 5 zile de festival ajunge la 289 euro.
*acestea sunt prețurile de la momentul publicării acestui interviu.
