Accesul la educație în mediul rural, unde analfabetismul funcțional reprezintă o problemă majoră, este esențial pentru depășirea sărăciei transgeneraționale. În acest context, Asociația BookLand a început să construiască primul său Campus Preuniversitar Profesional în Sistem Dual în satul Vulturești, județul Argeș, după ce a renovat 80 de școli și grădinițe.
Campusul BookLand nu este doar o școală, ci o schimbare de paradigmă pentru comunitatea locală. Va oferi soluții pentru stabilitatea economică și un viitor mai bun, având capacitatea de a educa peste 1.200 de elevi din satele învecinate. Începând din 2025, primii 300 de elevi vor beneficia de condiții moderne de învățare, incluzând săli de clasă în aer liber, laboratoare, ateliere, bibliotecă, facilități sportive și multe altele.
Scopul BookLand este de a revoluționa învățământul profesional la sat, oferind cursuri în sistem dual, în colaborare cu agenți economici locali. Toate costurile vor fi acoperite pentru elevi, inclusiv transportul, mesele, uniformele și materiale educaționale, într-o programă comparabilă cu cele din campusurile occidentale.
De unde ni se trage?
Știm deja că educația este cheia pentru un viitor mai bun, însă mulți copii din satele României nu reușesc să-și finalizeze studiile. Pentru a înțelege mai bine cum putem schimba acest lucru, Asociația BookLand și Unlock, cu sprijinul Leroy Merlin, au realizat studiul „Părinți la Sat”. Cercetarea s-a concentrat pe relația dintre copii și școală, dar și pe felul în care părinții percep educația: cât de importantă o consideră și ce fac pentru a-și susține copiii.
Rezultatele scot la lumină o realitate complexă. Studiul evidențiază cum accesul la oportunități și impactul traumelor familiale modelează în mod diferit stilurile de viață. Părinții care au avut acces la oportunități și sprijin material sau emoțional sunt mai implicați în educația copiilor lor. În schimb, cei care trăiesc în sărăcie extremă, lipsiți de resurse și de speranță, le este dificil să sprijine școlarizarea copiilor, fiind prinși într-un cerc vicios al neputinței.

Studiul „Părinți la Sat”, realizat în județul Argeș, a avut ca scop identificarea preocupărilor părinților din mediul rural legate de educația copiilor lor, iar principalele concluzii arată cam așa:
- Părinții sunt preocupați de educația copiilor lor, dar se confruntă cu o serie de dificultăți legate de accesul la resurse educaționale, mai ales în mediul rural;
- Majoritatea părinților consideră că educația este foarte importantă pentru viitorul copiilor lor, însă se confruntă cu provocări financiare care îi limitează în sprijinul pe care îl pot oferi;
- Deși părinții își doresc să participe activ la educația copiilor, adesea nu au timpul necesar din cauza muncii fizice sau altor responsabilități;
- Majoritatea părinților sunt conștienți de importanța unui mediu educațional de calitate, însă lipsa infrastructurii și a resurselor pentru școli devine o barieră semnificativă;
- În ciuda dificultăților, părinții rămân optimiști și sunt dispuși să depună eforturi pentru a sprijini educația copiilor lor.
Pe scurt, părinții își doresc să-și sprijine copiii și să le asigure un viitor prin educație, însă se confruntă cu diverse piedici, precum lipsa resurselor și a accesului la oportunități educaționale adecvate. În plus, studiul identifică 5 tipuri de stiluri parentale care motivează părinții să-și susțină copiii la școală, fiecare cu caracteristici proprii:
- Traumatic: Părinții care se simt depășiți și nu pot să își motiveze copiii sau să participe activ la educația lor. Copiii lor au nevoie urgentă de sprijin.
- Compensatoriu: Părinții care încearcă să le ofere copiilor ce nu au avut ei în copilărie, în special la nivel material, punând accent pe confortul și fericirea acestora mai mult decât pe educația formală.
- Ambițios: Părinții care doresc performanțe academice înalte pentru copiii lor, adesea presându-i să atingă realizări mari, pentru a-și împlini propriile visuri.
- Progresiv: Părinții care pun accent pe dezvoltarea emoțională și educațională, susținând copiii să-și exploreze interesele și să-și găsească drumul.
- Armonios: Părinții care se concentrează pe a fi alături de copii, ajutându-i să devină oameni buni și integrați în comunitate, mai mult decât să fie performanți la școală.
Cele mai întâlnite stiluri în mediul rural sunt cele traumatice și compensatorii, caracterizate printr-o viziune mai pesimistă, dar și printr-o iubire necondiționată față de copii:
„În studiul din județul Argeș am aflat că nu există părinte care să nu-și iubească copiii și care să nu plângă atunci când îi pierde… dar și că sunt oameni care au nevoie de perspectivă, au nevoie de cineva care să-i ajute să devină utili social. Oamenii marginalizați de la sat sunt potențialul irosit al României, iar copiii care abandonează școala sunt deseori produsul unor familii în derivă care nu-și găsesc un scop și o direcție. Ei se apară și spun „nu am școală”, „nu mă angajează nimeni”, „nu am cum să las copiii singuri acasă și să merg la muncă”. E normal când toată viață nu ți-a ieșit nimic și nu te-a ajutat nimeni.
Sunt însă în comunitate oameni care au reușit și le întind o mână – le dau joburi temporare și reușesc să trăiască de pe o zi pe altă. Dar nu apucă să acopere la timp nevoile de bază ale copiilor: să am un loc unde să mă spăl, să îmi fac lecțiile, să dorm. Fără oportunități de dezvoltare, fără investiții și fără educație, jumătate din România se chinuie să evolueze. Iar unii se pierd de tot, din păcate din ce în ce mai mulți.” – spune Adina Vlad, Managing Partner Unlock.
Ce-i de făcut pentru o Românie care învață meserie?
Colaborarea dintre instituțiile de învățământ și angajatori, care stă la baza învățământului profesional dual din Campusul BookLand, este susținută și la nivel național: 56% dintre români consideră acest parteneriat o soluție pentru criza din piața muncii. Tot mai mulți oameni cred că tinerii trebuie să se orienteze către domenii cerute de piață și să capete experiență practică.
Absolvenții BookLand vor avea avantajul de a intra direct pe piața muncii după terminarea studiilor, ceea ce le oferă o șansă pentru un viitor mai bun. Pregătindu-se pentru locuri de muncă în județ și pentru meserii căutate, tinerii vor avea posibilitatea să rămână aproape de familie.

Construcția Campusului BookLand a început în septembrie 2024, cu punerea pietrei de temelie în prezența autorităților, partenerilor și operatorilor economici care vor angaja tinerii pregătiți aici. Lucrările avansează rapid, iar campusul își va deschide porțile în septembrie 2025. Acesta este doar primul dintr-o rețea națională de campusuri, iar lecțiile învățate în Argeș vor fi aplicate în fiecare județ, pentru tinerii de la sat.
Deși multe companii s-au implicat deja în acest proiect, încă este nevoie de ajutor pentru a susține misiunea educațională a BookLand. Toți cei care împărtășesc viziunea BookLand pentru un acces mai larg la educație de calitate pentru elevii de la sat se pot alătura demersului donând 2 euro lunar printr-un SMS cu textul CONSTRUIM la 8845 sau achiziționând Șoricelul BookLand.
Sursa foto cover: Taylor Flowe on Unsplash.