Inginerii români de la Centrul de Inginerie Bosch de la Cluj au dezvoltat și testat cu succes o soluție software care poate salva motorul cu combustie de la interdicție și dispariție și, astfel, poate relansa industria auto europeană.
În cadrul experimentului „Tour d’Europe”, inginerii de la Bosch Cluj, alături de specialiști și cercetători din 24 de companii, asociații și instituții europene, au demonstrat că autovehiculele cu motor termic pot rămâne pe șoșelele din Europa fără a polua, folosind combustibili moderni, ecologici și o soluție software de monitorizare a sustenabilității, Digital Fuel Twin, creată la Cluj.
Acest experiment este fundamentul științific și tehnic care susține inițiativele de schimbare a legislației europene, pentru continuarea producției de vehicule cu motor pe combustie și după 2035 și, astfel, poate produce revirimentul industriei auto europene, grav afectată de avansul mașinilor electrice de origine asiatică și americană.
Abonează-te la newsletterul PozitiVești
Pe o autostradă din Spania, într-o dimineață de iulie 2025, o mașină diesel rula în tăcere printre camioane. Sub capotă, motorul torcea familiar, iar mașina s-ar fi putut confunda ușor cu miile care străbat zilnic drumurile Europei.
Dar ceva era diferit.
În rezervor nu era motorină, ci HVO (Ulei Vegetal Hidrotratat) – un combustibil regenerabil obținut din uleiuri vegetale și resturi organice. La volanul mașinii se afla un inginer român de la Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, parte dintr-un proiect european amplu numit Tour d’Europe menit să demonstreze că viitorul mobilității curate nu aparține exclusiv mașinilor electrice, iar autovehiculele cu motor termic pot reprezenta o opțiune la fel de solidă, sănătoasă și nepoluantă.
Pe echipamentul conectat la bord, un mesaj discret confirmă alimentarea cu combustibil regenerabil. Pentru șofer, e doar o notificare tehnică. Pentru echipa din Cluj, care urmărește traseul de la mii de kilometri distanță, e dovada că experimentul funcționează. Pentru Europa, e o promisiune îndeplinită: că decarbonizarea transportului nu trebuie să aștepte anul 2035.
Dar cum e posibil ca mașina să detecteze, să confirme și să valideze oficial faptul că ai alimentat cu combustibil regenerabil? Întregul proces de monitorizare și validare se face printr-o soluție dezvoltată la Cluj, care se cheamă Digital Fuel Twin. Pentru a înțelege mai bine ce a însemnat Tour d’Europe, am stat de vorbă cu o parte din echipa de ingineri de la Centrul de Inginerie Bosch din Cluj: Liviu Crețu (Project manager), Adorian Mititean (SW Engineer, Frontend), Petru Iacob (SW Engineer, Embedded Software as a Product) și Mario Mircea (Project Manager).
Bruxelles, we have a problem. Iată o soluție.
Uniunea Europeană s-a angajat să atingă neutralitatea climatică până în 2050, printr-o lege care prevede și reducerea cu cel puțin 55% a emisiilor nete de gaze cu efect de seră până în 2030.
De cele mai multe ori ne gândim că vom ajunge aici prin utilizarea la scară largă a mașinilor electrice și interzicerea vehiculelor cu motoare termice. Ba chiar, conform planurilor construite cu mulți ani în urmă de politicieni, din 2035 va fi interzisă în UE vânzarea mașinilor noi cu motoare diesel și pe benzină.
Însă, pe termen scurt, o realitate simplă ne cam zdruncină peisajul: milioane de mașini, camioane și utilitare cu motoare cu combustie internă rulează pe șoselele Europei și nu pot fi înlocuite peste noapte. Conform statisticilor, ele vor reprezenta o parte semnificativă din flota auto chiar și în 2035.
Și totuși, există o soluție simplă pentru reducerea și chiar eliminarea emisiilor poluante.
Aici intervin combustibilii regenerabili (eFuels, Biofuels). Aceștia sunt carburanți regenerabili, produși din biomasă, uleiuri, deșeuri sau chiar prin captarea de dioxid de carbon din atmosferă. Acești combustibili moderni pot fi folosiți imediat în motoarele clasice, cu zero modificări la vehicul sau la infrastructura de alimentare. Potențialul lor este enorm: reducerea emisiilor de CO₂ pe întregul ciclu de viață (Well-to-Wheel) poate ajunge chiar și la 80-90% față de carburanții fosili. Ei sunt, de fapt, puntea rapidă spre decarbonizare. Cum poți însă demonstra cu certitudine că litrul de carburant din rezervor este într-adevăr unul regenerabil și că a redus cu adevărat emisiile, la scară europeană? Aici intră în scenă soluția dezvoltată la Cluj. Vom vorbi despre asta imediat, dar e important contextul ca să înțelegem mai bine utilitatea și magnitudinea acestei soluții.

Cursa care a demonstrat o idee
Evenimentul în care soluția dezvoltată de inginerii Bosch de la Cluj și-a dovedit eficiența și relevanța se numește Tour d’Europe și nu este o competiție de viteză. Este o demonstrație tehnologică fără precedent: 77.500 de kilometri parcurși prin 17 țări europene, în doar trei luni, de 16 mașini și camioane alimentate în proporție de 84% cu combustibili regenerabili.
Din Portugalia până dincolo de Cercul Polar, vehiculele au făcut 289 de alimentări și au demonstrat un lucru simplu, dar URIAȘ: emisiile de CO₂ pot fi reduse IMEDIAT cu până la 67%, fără a schimba infrastructura, fără a înlocui flota auto, fără miliarde investite în stații de încărcare.
„Tour d’Europe a fost o inițiativă gândită să demonstreze rapid că putem decarboniza transportul fără investiții uriașe și fără să aruncăm la fier vechi motoarele cu combustie internă”, explică Liviu Crețu, coordonatorul proiectului din partea Centrului de Inginerie Bosch din Cluj.
Cu alte cuvinte, mașinile electrice nu sunt singura soluție la problema decarbonizării. Milioanele de mașini și camioane cu motoare termice care circulă azi pe drumurile Europei pot funcționa cu acești carburanți regenerabili, fără a fi necesare piese extra. La fel și benzinăriile, cele existente deja sunt pregătite să distribuie acești combustibili, fără vreo modificare costisitoare.
Tour d’Europe a fost susținut de 28 de companii, organizații și universități din întreaga Europă, printre acestea aflându-se și Bosch, o companie germană de tehnologie cu o tradiție impresionantă, cu o contribuție esențială din România.

De la Cluj, cu cod și implicare
Dacă Tour d’Europe a fost testul fizic, Digital Fuel Twin (DFT), soluția software creată de echipa de ingineri de la Bosch Cluj, a fost creierul digital care a dat întregului proiect credibilitatea necesară la nivel legislativ european.
De ce a fost nevoie de acest „geamăn digital” al carburantului?
În domeniul energiei, reducerea reală a CO₂ nu se măsoară doar la țeava de eșapament (Tailpipe), ci pe întregul ciclu de viață al combustibilului – de la extracție/producție până la ardere (Well-to-Wheel). Această metodă este crucială pentru carburanții regenerabili, deoarece ei reciclează dioxidul de carbon existent sau îl folosesc pe cel din biomasă, rezultând un bilanț neutru sau redus de carbon.
Ideea inginerilor de la Bosch Cluj e simplă: fiecare plin de carburant primește un „pașaport digital” care spune exact ce tip de combustibil s-a folosit, de unde provine acesta și cât CO₂ economisește.
„Nu trebuie să adaugi nimic fizic în mașină. Totul rulează pe componentele software existente. Când mașina detectează o realimentare, sistemul transmite confirmarea către server și asociază automat certificatul de sustenabilitate. S-ar putea instala ca un simplu update. Niciun cablu în plus, niciun senzor nou. Doar o librărie care detectează realimentarea și validează sursa combustibilului.”, explică Liviu Crețu, coordonatorul inginerilor români.
Cu alte cuvinte: mașinile rămân aceleași, dar devin mai inteligente, iar informațiile agregate automat certifică faptul că se folosește combustibil din surse clar identificate, iar întregul proces de monitorizare a emisiilor este transparent, credibil și trasabil. Iar asta schimbă tot jocul.
„A fost o muncă de echipă foarte intensă, între colegii din Cluj, Germania și Italia. Noi am construit fundamentul software, iar partenerii din Italia s-au ocupat de dashboard și raportare”, adaugă inginerul român.

Legea care să nu interzică întru totul comercializarea mașinilor diesel și benzină din 2035
Liviu Crețu lucrează la Bosch de peste 12 ani. A început în fabrică, într-o echipă mică, și a crescut odată cu Centrul de Inginerie din Cluj, care numără astăzi peste 1500 de oameni. A trecut prin toate etapele de dezvoltare profesională, de la junioratul în software development la leadership și project management.
„Din proiectul acesta ar trebui să rezulte un standard în așa fel încât la următoarea revizuire a legislației la nivel european să avem o excepție pentru motoarele pe combustie internă care funcționează exclusiv pe combustibili regenerabili – așa numitele carbon neutral vehicles sa fie permise la comercializare și în viitor.
În momentul de față mașinile diesel pot funcționa și pe combustibili regenerabili. Soluția există deja în Europa de Vest (mai ales în Spania, Germania și nordul Europei), acolo sunt benzinării unde găsești la pompă HVO. Nu afectează cu nimic funcționarea mașinii, pentru motorul cu combustie nu este nici o diferență. Pentru benzină regenerabilă, aceasta abia acum intră pe piață, există mai puține opțiuni (în Spania sunt mai multe). Dar deja existente de ceva vreme sunt motoarele care funcționează pe etanol. În zona Franței sunt foarte multe opțiuni”, explică Liviu.
În România nu avem încă benzinării care să aibă la pompă combustibili regenerabili, pentru că nu există cerere. Prea puțini oameni știu de existența acestor combustibili. Europa de Vest are și o mișcare mai puternică în zona ecologică și atunci există o piață mai mare de desfacere.
În negocierile de la Bruxelles, Germania a avut un rol decisiv în obținerea unui acord politic care permite o excepție pentru vehiculele ce pot funcționa exclusiv cu combustibili regenerabili. Compromisul a fost acceptat de Comisia Europeană, iar Ursula von der Leyen a anunțat că până la finalul anului 2025 Comisia va prezenta o revizuire legislativă a regulamentului privind standardele de emisii CO₂ pentru autoturisme, furgonete și dube, care va ține cont de potențialul acestor combustibili. Experimente precum Tour d’Europe au demonstrat că soluțiile bazate pe biocombustibili și combustibili moderni pot reduce drastic emisiile și pot oferi o alternativă reală la electrificare.

Cum s-a văzut de la firul ierbii
Inginerii clujeni Petru Iacob, Mario Mircea și Adorian Mititean au participat și fizic în cadrul Tour d’Europe, fiecare conducând câte o mașină pe șoselele Europei. Amintirile și impresiile lor sunt puternice, iar sentimentul că au participat la o misiune istorică este extrem de valoros pentru ei.
„A fost o discrepanță mare între ce ne-am gândit că o să fie în Tour și ce a fost cu adevărat. Au fost niște eforturi foarte mari, care au implicat multe teste. Și teste la teste.” povestește Mario.
Provocările au fost multe, de la disponibilitatea carburantului în anumite regiuni (doar 16% din alimentări au fost cu combustibili clasici, din lipsă de disponibilitate pe plan local) până la gestionarea datelor în timp real, pe fusuri orare și sisteme de alimentare diferite.
„Digital Fuel Twin este practic o legătură digitală între mașină și pompă”, explică Petru. „Colegii de la Cluj, din birou, vedeau în timp real când făceam noi alimentarea pe teren și ce fel de combustibil foloseam. Era fascinant să vezi cum tot lanțul funcționează perfect – de la producător până în rezervor”, a adăugat acesta.

În Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, ecranele din laborator se aprindeau la fiecare realimentare. Vehiculele din Tour d’Europe – 11 mașini și 5 camioane – traversau continentul pe cinci rute diferite. Pe hartă, fiecare mașină era un punct care pulsa în timp real.
Startul turului s-a dat din Madrid și echipele au plecat pe mai multe rute: unele spre Sudul Europei, altele spre Nord. În funcție de regiune, vehiculele au folosit HVO100, B100, E85 sau benzină regenerabilă, toate certificate pentru sustenabilitate și compatibile cu motoarele standard.
Petru Iacob spune că spiritul de echipă a fost cel care a definit succesul românilor în proiect: „A fost o similaritate între toți colegii participanți la acest experiment, din cauza cerinței de adaptabilitate. Toți eram săritori. Eram o echipă de developeri, project manageri și alte roluri, care știau că trebuie să rezolve problema, indiferent de fișa postului.”
Această flexibilitate românească, combinată cu rigoarea inginerească a Bosch, a fost ingredientul secret pentru ca DFT să treacă testul focului pe cei 77.500 de kilometri parcurși de vehiculele implicate în experiment.
Ce a demonstrat acest experiment european
Tour d’Europe s-a încheiat la Bruxelles, după trei luni de drumuri, teste și validări. În locul unei festivități, finalul a fost o prezentare tehnică extrem de bine documentată, un final logic pentru un demers ingineresc de elită: au fost prezentate cifre, hărți, grafice și concluzii clare. „Nu a fost un eveniment spectaculos, dar a fost unul foarte relevant. Am demonstrat ceva concret, măsurabil, care poate fi aplicat imediat”, spune Liviu.
Rezultatele au fost evaluate de două instituții independente: Universitatea Tehnică din Darmstadt și Institutul de Tehnologie din Karlsruhe, iar datele oficiale confirmă rezultatele tehnice care pot duce la schimbarea legislației europene și, astfel, la salvarea motorului termic:
- 84% din combustibilul folosit a fost regenerabil;
- 77% reducere medie a emisiilor pentru aceste alimentări;
- 67% reducere totală a emisiilor pentru întreg turul, incluzând și segmentele în care s-au folosit amestecuri standard.
Asta înseamnă că emisiile reduse n-au fost estimate, ci verificate digital după fiecare alimentare.
Pentru echipa din Cluj, satisfacția a fost uriașă. Faptul că o soluție software creată în România a devenit parte dintr-un proiect european de referință îi motivează enorm pe inginerii români. „A fost o muncă grea, dar și o lecție de colaborare și încredere între echipe din mai multe țări”, completează Liviu.
Proiectul dezvoltat la Cluj nu s-a oprit odată cu Tour d’Europe. Soluția Digital Fuel Twin continuă să fie perfecționată și extinsă. În viitor, ea ar putea deveni un standard european pentru monitorizarea și certificarea emisiilor de CO₂ în transportul rutier, oferind un cadru digital sigur și unitar pentru toți actorii din lanțul energetic – de la rafinării și benzinării până la producătorii auto.
Tour d’Europe a adus laolaltă 24 de companii, asociații și instituții din industria auto și a combustibililor, inclusiv: Bosch, AVIA, BMW, Collective du Bioéthanol, DAF Trucks, Daimler Truck AG, EBB, Enilive, EWABA, ePURE, TJA, FuelsEurope, Honda, Hyundai, Iveco, IRU, Moeve, Neste, PRIO, Repsol, Shell, Toyota, Transportes Aguieira, VDA.




2 răspunsuri