Dacă te aștepți la rezultate rapide – nu.
Dacă abia îți ajung banii de salarii – nu.
Dacă produsul sau serviciul tău are probleme majore și speri că brandingul le va masca – nu.
Dar dacă vorbim de viitorul companiei pe termen lung, răspunsul e un mare da.
Hai să începem cu începutul: puține companii au un brand – majoritatea au doar o reputație.
Dacă reputația apare inevitabil din interacțiunea cu clienții, brandul are în spate un proces pe termen lung în care construiești afinitate și încredere.
În primul rând, brandul nu este: doar logo-ul, doar sloganul, doar numele companiei, produsul pe care îl vinzi sau reputația pe care ți-ai creat-o. Brandul este un univers multi-senzorial și emoțional cu care clienții se conectează și care se activează în ei instant de fiecare dată când aud/se gândesc/interacționează cu produsul sau serviciul tău.
Mai simplu spus, brandul este rezultatul tuturor acțiunilor tale de interacțiune cu clienții, care duc la o reacție (emoție + gând + acțiune) din partea lor atunci când aud de compania sau produsele tale.
Brandul se întinde pe mai multe arii. Uite o parte dintre ele, pe care le poți (re)construi mai ușor:
- cromatica recognoscibilă (ex. Milka, Wizz Air, Karcher, Milwaukee)
- packaging emblematic (ex. Coca-Cola, Pringles, Toblerone)
- tonul vocii pe toate canalele de comunicare (degeaba comunici funky în social media, dacă la telefon, pe mail sau în mesajele automate ai un limbaj rece)
- client service (cât de repede, profesionist și accesibil comunici cu clienții) și customer experience
Lista e lungă și include multe alte arii, inclusiv felul în care gestionezi reputația – cum ai grijă de clienții fideli, cum interacționezi cu clienții nemulțumiți, cum tratezi eventualele crize de imagine. Și, foarte important, cum le faci pe toate astfel încât să fie mereu aliniate între ele și coerente cu viziunea, misiune, valorile și personalitatea brandului (ca să nu pari că doar vânezi trenduri sau te pliezi pe the next best thing ca să mai atragi niște clienți).
Pe scurt: reputația e inevitabilă. Brandul e o investiție făcută cu cap.
Și da, sunt momente în viața unui business când supraviețuirea e prioritară. Dar dacă vrei să crești, e la fel de vital să investești în brand cum investești în oameni sau în echipamente.
De ce? Pentru că nu vrei să rămâi blocat în rolul de furnizor – e un joc de uzură, ca nisipurile mișcătoare.
Când ajungi să ai un brand, oamenilor începe să le pese de tine pentru că ai făcut mai multe pentru ei față de competiția ta. Ai avut răbdare să le descoperi problemele reale și să le recomanzi soluțiile potrivite, ai livrat mai mult decât ai promis (mai rapid, mai bine, mai profesionist) – lista e lungă și aici. Dar, pe scurt, livrezi ceva bun (obligatoriu), livrezi bine și comunici cu clienții tăi într-un mod care rezonează cu ei.
Iar asta înseamnă libertate:
- să ceri un preț mai mare,
- să testezi soluții noi,
- să primești recomandări sau chiar ajutor din partea clienților tăi.
Pe scurt, când ai un brand construit cu cap, creezi o relație de încredere. Când nu ai un brand, e o relație pur tranzacțională. Iar în relațiile pur tranzacționale miza e prețul – un joc atât de competitiv, din care rareori ieși pe plus.
Un brand solid nu e doar un logo sau un nume frumos, nu e doar o poziționare clară sau o campanie de brand awareness bine făcută. E, în primul rând, o relație de încredere construită în timp.
***

Cu Andrei ne vedem în septembrie la Tabăra PozitiVești – o experiență intensivă unde vei învăța ce poți face mai bine în businessul tău, să comunici cu impact și să dezvolți strategii de creștere. Împreună cu mentori cu experiență demonstrată în piața românească, vei explora metode și instrumente pe care le poți aplica imediat:
- Doru Șupeală, fondatorul Hacking Work & PozitiVești – Comunicare de impact și poziționare strategică
- Mihai Bonca, fondatorul Brand Architects – Scalarea businessului și gândire strategică
- Andrei Lasc, fondator și brand catalyst POARTA 9 – Identitatea vizuală și arhetipuri de brand
Ni te alături?



